Silikonit ja syöpä

Koska silikoni-implanttien ja syövän mahdollinen yhteys on ollut viime päivinä näyttävästi julkisuudessa niin ohessa päivitys aikaisempaan juttuuni.

Syövän ja monen muun sairauden yhteyttä silikoni-implantteihin tutkittiin runsaasti 90-luvulla, jolloin silikoni-implanttien käyttö Yhdysvalloissa oli kiellettyä. Mitään yhteyttä eri sairauksien ja silikonin välillä ei voitu osoittaa ja niinpä silikoni-implantit saivat synninpäästön myös USA:ssa.

Viime vuosina tähän auvoiseen oloon on tullut särö, joka näyttäisi kasvavan. 1997 raportoitiin ensimmäisen kerran erittäin harvinaisesta syövästä rinnassa, jossa oli silikoni-implantit. Sittemmin raportteja kertyi enemmän, mutta riski tuntui olevan äärettömän pieni: 7-15/1000000 implantoitua naista kohden. Kyseessä oli erittäin harvinainen imukudokseen liittyvä kasvain (ALCL= anaplastinen suurisoluinen lymfooma), jonka ennuste oli erittäin hyvä. Erikoista sairaudessa oli, ja on edelleen, että se näytti liittyvän vain karheisiin implantteihin. Implantin sisuksella – keittosuolaa tai silikonia – ei ollut mitään tekemistä sairastumisriskin kanssa. Kyseessä ei ole rintasyöpä vaan imukudoksen/solujen kasvain.

3-4 vuotta sitten julkaistu eurooppalainen aineisto arvioi esiintyvyydeksi n. 1/40000 (15-65 v implantoitua naista kohden). Vuosi sitten Australialaiset ja Uusiseelantilaiset tutkijat arvioivat esiintyvyydeksi 1/4500. Tutkimuksen virhemarginaali oli suuri ja niinpä riskirajoiksi vedettiin 1/1000-10000.

Suomessa on todettu kahdeksan tapausta ALCL:ää. McGhan ja Natrelle  implantteja on laitettu vuosien varrella runsas 30000.

Maailmassa on todettu tähän mennessä 672 ALCL tapausta, joista 17 on johtanut kuolemaan. Rintaimplantteja arvioidaan laitetun yli 10 miljoonalle naiselle.

ANSM (Agence Nationale de Sécurité du Médicament, France) lopetti Allerganin karheapintaisten rintaimplanttien myyntiluvan joulukuussa 2018 EU:ssa, Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä. Koska yli 50% ALCL tapauksista on liittynyt Allerganin karheisiin implantteihin virasto katkasi myynnin ja tutkii voidaanko ko. implanttien CE-merkintä ja myyntilupa uusia.

ACLC esiintyy vain karheilla implanteilla. Syytä tähän ei tiedetä. Taudin synty, kulkuja osin hoito on epäselvää. Krooninen pitkittynyt tulehdus kudoksessa näyttäisi laukaisevan sairauden. Erään teorian mukaan rinnan kovettuminen, joka on bakteerien aiheuttama infektio, saattaisi johtaa ALCL:ään joissakin tapauksissa. Estämällä kapselin muodostumien voitaisiin estää ALCL. Itse olemme käyttäneet viimeiset 10 vuotta leikkausmenetelmää, joka minimoi kapselin syntymisen. Näin ollen ALCL vaaran pitäisi olla erittäin pieni mikäli teoria pitää kutinsa.

ALCL:n Oireena on rinnan nopea ja voimakas turpoaminen keskimäärin 7-8 vuotta rintaimplanttien laiton jälkeen. Diagnoosi vaatii rinnan tyhjentämisen nesteestä ja mikroskooppisen tutkimuksen. Lopullisen diagnoosin saaminen vaatii erikoisvärjäyksiä ja vie viikkoja. Sairaus voidaan hoitaa. Yleensä riittää sairaan rinnan kapselin poisto kokonaisuudessaan ja seuranta.

Syytä huoleen? Sairaus on erittäin harvinainen vaikka olisikin yleisempi kuin ensimmäiset raportit kertoivat.  Ei ole mitään syytä poistattaa tai vaihdattaa McGhanin tai Allerganin implantteja. Mikäli rinta turpoaa muutama vuosi leikkauksen jälkeen on syytä kääntyä plastiikkakirurgin puoleen joka ottaa solunäytteen rinnan sisältä. Mammografia, magneetti- tai ultraäänitutkimus eivät anna diagnoosia.

Olemme siirtyneet runsas kolme vuotta sitten sileäpintaisiin Motiva implantteihin. Motivoilla ei ole raportoitu ALCL:ää ja kaiken kaikkiaan ongelmia alle 1%:ssa leikkauksista. Myös rinnan muoto on miellyttävä ja pehmeys omaa luokkaansa.

Päivitys 28.1.2019

ANSM päättää Natrelle implanttien CE merkinnästä 7-8.2.2019

Maailmassa arvioidaan olevan yli 30 miljoonaa naista joilla on rintaimplantti

Päivitys 15.2.2019

Ohessa ANSM päätös koskien karheita implantteja: “The committee’s recommendation to the ANSM said that Allergan BioCell implants should no longer be sold, and that caution should be applied to the use of all roughly textured implants. It said other textured implants remained appropriate for some patients and recommended against preventive explant surgery for patients who already have Allergan BioCell implants.”

Karheita implantteja ei siis suositella vaihdettavaksi lääketieteellisistä syistä.

Päivitys 5.4.2019

ANSM päätös koskee joitakin Natrelle, Arion, Nagor, Polytech, Sebbin ja Eurosilicone malleja (kts. ansm.sante.fr). ALCL harvinaisuuden vuoksi ennaltaehkäisevää poistoa ei suositella.

Päivitys 3.5.2019

Food and Drug Administration (FDA, USA) sallii edelleen Natrellen, Mentorin ja Sientran karheapintaisten rintaimplanttien ja kudoslaajentimien  käytön, koska ei ole riittävää tieteellistä näyttöä niiden kieltämiseksi. Päätöksen (2.5.2019) voit lukea täältä:

Päivitys 11.8.2019

Allergan on vetänyt Biocell pintaiset rintaimplantit ja kudoslaajentimet pois markkinoilta maailmanlaajuisesti.

Vanhojen Biocell-pintaisten implanttien vaihtoon ei ole lääketieteellisiä aiheita edelleenkään.