Rintojen pienennys

Hartiat jumissa, niska kipeä, huono ryhti, päätä särkee jatkuvasti ja mieli maassa? Nämä kaikki oireet voivat olla kookkaiden, roikkuvien rintojen aiheuttamia. Rintojen pienennys on yksi tavallisimpia plastiikkakirurgisia leikkauksia. Taiten tehty leikkaus on turvallinen ja vaivat jäävät leikkauspöydälle.

Iän mukana rintoihin kertyy rasvaa, kudokset venyvät ja valahtavat. Aiemmin napakat rinnat masentuvat ja nänni tuijottaa maahan. Rinnat vetävät ryhtiä kasaan ja lihakset jumiutuvat. Suuret rinnat voivat painaa useita kiloja ja pienikin  rinta saa muodostuvasta momenttivarresta uutta puhtia pahentaen vaivoja. Kookkaat rinnat aiheuttavat myös kaulanikamien kulumista, kehokuvan häiriöitä ja bulimiaa.

Rintojen pienennysleikkaus soveltuu kaiken ikäisille ja kokoisille. Joissakin paikoissa leikkaukseen pääsyksi on asetettu BMI raja. Oman kokemuksemme mukaan rajat ovat keinotekoisia ja joskus toivottu laihtuminen tapahtuu vasta leikkauksen jälkeen - ei sitä ennen.

Leikkaus tehdään yleisanestesiassa ja kestää runsaan tunnin. Kotiin pääsee joko samana iltana tai viimeistään seuraavana aamuna. Leikkaustekniikoita on useita. Tavallisin ja perinteisin on alapedikkelilla eli alakielekkeellä tehty leikkaus, joka jättää ankkurimaisen arven. Tekniikka soveltuu kaiken kokoisille rinnoille. Kudosta poistetaan tarpeen mukaan. Oleellista on kartoittaa potilaan halutusta lopputuloksesta: poistetaanko kudosta paljon tai vähän? Ei ole tarkoituksenmukaista tehdä suuririntaisesta lähes rinnatonta. Poistetun kudoksen määrä ei ole suhteessa oireiden vähenemiseen vaan pienelläkin poistolla voidaan saavuttaa sama tulos kuin hyvin suurella poistolla. Poisto voi olla sadasta grammasta useisiin kiloihin.

Rinta ylikorjataan leikkauksessa eli kudos kiinnitetään mahdollisimman ylös rintakehälle.

Tapaankin sanoa, että jos herätessä tuntuu kuin leukaperät kolisivat rintoihin niin hyvä juttu, koska

Leikkauksen jälkeen rinnat laskeutuvat paikalleen. Liian siistin näköinen rintaa laskeutuu helposti liian alas näyttäen hassulle. Leikkauksen lopputulosta voi arvostella noin kuuden kuukauden jälkeen, jollin arvet vielä jonkin verran punoittavat, mutta laskeutuminen on valmis.

Rintakudos ei ole kovin kipuherkkää, joten yleensä leikkauksen jälkeiseen kipuun Burana ja Panadol ovat riittäviä. Panadol voidaan tarvittaessa korvat vahvemmalla parasetamolin ja kodeiinin yhdistelmällä (Panacod). Haavat ommellaan ihon sisäisellä sulavalla ompeleella, jota ei tarvitse poistaa. Iholla olevat solmut irtoavat noin neljä viikkoa leikkauksesta. Leikkauksesta ennen otetaan mammografia.

Leikkauksen jälkeiset haava infektiot ja jälkivuodot ovat harvinaisia. Nännipihan tunto voi muuttua; joskus tunnottoman nännin tunto palaa kun rinnan aiheuttama venytys poistuu. Toisaalta leikkaukseen voi liittyä nännin tunnon alentumista tai hyvin harvoin tunnoton nänni. Arpien paraneminen on yksilöllistä. Punainen arpi vaalenee kuukausien aikana. Kasvava keloidiarpi on hyvin harvinainen.

Haavat tuetaan leikkauksen jälkeen teipillä (MicroporeR). MIkäli arvet ovat ärhäköitä ja punoittavat pitkään kannattaa teippi vaihtaa silikoniteippiin (..) ja silikonigeeliin.

Leikkauksen jälkeen pidetään tukiliivejä ainakin kuukauden ajan yötä päivää ja sen jälkeen aina urheillessa tai fyysisessä työssä. Paperihommiin voi palat muutamassa päivässä ja fyysiseen työhön 2-4 viikon jälkeen riippuen työn rasittavuudesta.

Ensimmäinen tarkastus on noin kuukauden kuluttua leikkauksesta, jolloin katsotaan, että paraneminen sujuu normaalisti ja lopputarkastus noin puolen vuoden kuluttua.

Rintojen pienennys on hyvä leikkaus. Vaivat jäävät leikkasupöydälle ja tavallisin kommentti potilaalta jälkitarkastuksen yhteydessä onkin: ”Miksi tätä ei tehty aikaisemmin?”

Asko Salmi

Kirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri