Mitä on hyvä plastiikkakirurgia?

Vanha suomalainen sanonta: ”Priimaa pukkaa vaikka sutta yrittää”  käännettynä päälaelleen: ” Sutta pukkaa vaikka priimaa yrittää”  kuvaa kirurgin elämää karuimmillaan. Erityisesti tämä koskee esteettistä kirurgiaa, koska siihen liittyy paljon muutakin kuin pelkkä fyysinen vaiva. On osoitettu, että hyvin tehty esteettinen kirurgia parantaa myös psyykkistä ja sosiaalisista oloa. Parhaimmillaan esteettinen kirurgia parantaa elämänlaatua ja antaa lisäpaukkuja arjessa jaksamiseen.

Millaista on hyvä kirurgia?

Lienee itsestään selvää, että hyvään kirurgiaan ei kuulu leikkauksen aikaisia tai jälkeisiä ongelmia – niin väistämättömiä kuin ne joskus ovatkin. Toki leikkaustekniikka ja hoito on viritetty niin turvalliseksi kuin mahdollista, mutta siitä huolimatta kirurgiaan liittyy aina komplikaation mahdollisuus: tulehdus ja jälkivuoto niistä tavallisimpina.

Esteettisessä kirurgiassa on myös vaarana, että leikkaustulos ei ole odotetun kaltainen. Ei riitä, että kirurgi on tyytyväinen tulokseen. Oleellista on, että potilas kokee saaneensa sen mitä halusi. Vian pitää olla näkyvä ja veitsellä korjattavissa. Lääkärin ja potilaan on ymmärrettävä toisiaan ja puhuttava kieltä, joka on  molemmille selkeää ja yksiselitteistä.

Kauneus on kulttuurisidonnaista. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että leikkaus ei saa näkyä ulospäin. Leikkaus tehdään itselle. Monissa maissa asia on päinvastoin; naapureiden on nähtävä korttelin päähän, että rouva on investoinut Cadillacin verran uuteen rintavarustukseen  ja alati nauravaan suuhun.

Leikkaustuloksen tulisi olla paitsi luonnonmukainen niin myös pitkään pysyvä.

Toki on muistettava, että mikään leikkaus ei pysäytä aikaa ja vanhenemista.

Plastiikkakirurgian kuuluu aina mahdollisimman näkymättömät ja pienet arvet. Kuitenkaan ilman arpia ei voida leikata ja arpeutuminen on yksilöllistä. Ihminen ei ole kone, jonka korjaaminen antaa aina saman vasteen. Lopputulos riippuu paitsi kirurgista niin myös yksilöllistä ominaisuuksista. Geeneihin et voi vaikuttaa, mutta laadukas hoito on oma valintasi.

Asko Salmi

LKT, kirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri

Sairaala KL

Takaisin blogiin