Kuka tarvitsee esteettistä kirurgiaa?

Tuskin kukaan on joutunut teho-osastolle tai kuollut esteettisen kirurgian puutteeseen. Siis esteettinen kirurgia on turhaa? Näkemys on melko suppea ja juurtaa juurensa perinteisestä lääketieteestä. Yleensähän kirurgi paikkaa vikaa tai vaivaa, joka pahetessaan voi vaarantaa fyysisen terveyden.

Esteettisessä kirurgiassa korjataan fyysistä vaivaa, mutta samalla kehokuva ja suhteet ympäröivään maailmaan paranevat. Parhaimmillaan elämänlaatu paranee. Kirurgialla on voitu jopa helpottaa psyykkisesti sairaiden oireita. Oleellista on, että ulkoisesti näkyvä vamma voi olla hyvin pieni, mutta potilaalle erittäin suurimerkityksinen eli pienenkin lommon oikaisu voi merkittävästi helpottaa oloa.

Mikäli kumppanisi on sitä mieltä, että kasvosi muistuttavat rintojasi, jotka ovat kuin patalaput ja tarvitsisit plastiikkakirurgia niin sulje korvasi ja lähetä hänet psykiatrille. Ehkä sähkö auttaisi?

Toinen ääripää pitää esteettistä kirurgiaa turhuuksien turhuutena ja rahan haaskauksena. Keskimäärin mitä vähemmän tietää niin sitä enemmän luulee. Tämä porukka tarvitsisi tietoa, mutta ongelmana on mentaalinen siilipuolustus eli tieto ei mene perille. Joskus opastaminen on kuin opettaisi lampaalle rakettitekniikkaa - niin luutuneita ajatukset ovat.

Esteettinen kirurgia on oma juttu. Jos koet, että jokin kohta kehossasi ei ole kunnossa, on ajan kanssa rupsahtanut, kärsit synnynnäisestä tai hankitusta vammasta niin keskustele asiasta plastiikkakirurgisi kanssa. Konsultaatio ei ole sitoumus leikkaukseen vaan keskusteluhetki lääkärisi kanssa. Ongelmaa puntaroidaan kaikilta mahdollisilta kanteilta, mietitään mahdollisia hoitoja ja niiden haittoja. Myös ei-kirurgiset vaihtoehdot punnitaan.

Tämän perusteella yhdessä päätetään onko mahdollisesta leikkauksesta todennäköisesti  enemmän hyötyä kuin mahdollista haittaa. Leikkaukseen mentäessä oma tarve leikkaukselle tulee olla selkeä. Toisinaan asian puinti ja leikkaamatta jättäminen on oikea hoito ja vapauttaa mielen turhasta pohdiskelusta.

Asko Salmi

LKT, kirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri

Sairaala KL

Takaisin blogiin