Hoitotakuu

Hoitotakuun mukaan tiettyyn vaivaan täytyy saada apua tietyn ajan sisällä. Ajatuksen ydin on, että terve, onnellinen ja tyytyväinen potilas syntyy siitä, että hän saa hoitoa määrättyyn päivään mennessä. Saattaa olla, että joillekin ja joissakin tapauksissa tämä on riittävää, mutta unohdammeko jotain?

Takuu on tuhti käsite ja sillä tulee olla vahva kate myös käytännössä. Tuskin on riittävää, että saa hoitoa tiettyyn päivämäärään mennessä ellei kyseessä ole henkeä uhkaava sairaus tai vamma. Takuun tulee kattaa koko prosessi alusta loppuun; taata hyvä ja asianmukainen hoito, hyvä tulos ja tyytyväinen asiakas. Välttävä tai keskinkertainen ei riitä. Esteettisessä kirurgiassa tämä on erityisen tärkeää koska vaivat eivät ole henkeä uhkaavia ja hoidon nyansseista ja tuloksesta voidaan perustellusti olla useaa eri mieltä.

Yksityisektorilla on luonnollista valita oma lääkärinsä ja suunnitella konsultaatioaika ja mahdollinen toimenpideaika itselleen sopivaksi. Lienee yhtä luonnollista, että valittu erikoislääkäri tutkii, hoitaa ja jälkitarkastaa. Potilaalle tämä luo turvallisuutta ja hoitavalle lääkärille kokemusta ja asiantuntemusta. Tutulle lääkärille ja tuttuun klinikkaan on helppo palata myöhemminkin.  Jos homma ei toiminut on helppo äänestää jaloillaan ja etsiä parempi vaihtoehto.

On huomattava, että hoitava klinikka ei voi olla kolikkoautomaatti, josta voi ostaa haluamiaan hoitoja, vaan alan asiantuntija, joka omaan tietoon, taitoon ja kokemukseen perustuen valitsee parhaan mahdollisen hoidon. Joskus plastiikkakirurgiassa paras leikkaus on leikkaamatta jättäminen. Myös tämän asiantuntija kertoo. Leikkaamattomuus ei ole hoitamattomuutta; monesti kevyempi hoito tai pelkkä opastus on riittävää. Saattaa olla, että maailmanympärysmatka on antoisampi, virkistävämpi ja tervehdyttävämpi kuin mahdollinen kokovartalokohotus.

Toimenpiteisiin liittyy paitsi terveydellisiä riskejä niin usein myös huomattava taloudellinen  panostus. On erityisen tärkeää, että saat hoidoillesi tarkan ja pitävän hintalapun kaikkine lisäkuluineen. Sitovan ja muuttumattoman. Leikkauksiin liittyviä välillisiä kuluja voidaan vähentää räätälöimällä leikkausaika lomiin, vapaisiin tai muihin sopiviin rakoihin. Määrätty leikkausaika helpottaa myös kotiavun ja auttavien käsien hankkimista.

Hoidon tarkoitus ei ole fyysinen, psyykkinen tai sosiaalinen latistus – ei edes väliaikainen.  Päämääränä on terve elämä ja uusi kukoistus. Hoitojen on oltava laadukkaita, tutkittuja, nopeita ja turvallisia.  Asioita tulisi katsoa laajasti – ei vain pientä kolhua pinnassa. ”Potilaan rooliin” ajaminen ei ole hyvää hoitoa.

Karkeasti ottaen ”potilas” on sairaalahierarkian pohjasakkaa, jossa potilas on järjestelmää varten – ei päinvastoin.

Hoidon kukoistus ei muodostu prameista tiloista, kiiltävästä tekniikasta ja kiireisistä hoitajista vaan hyvästä ihmisen mittaisesta hoidosta ja inhimillisestä ilmapiiristä. Hoitajiemme lanseeraama ajatus ”Olemme sinua varten” kuvaa hoitotakuuhoitoa erittäin hyvin ja on täydellinen vastakohta ”potilaan hoidolle ja potilaan roolille”. Ihminen kohtaa ihminen pönöttämättä, parhaansa tehden, kuunnellen ja omaan ammattitaitoonsa nojaten.

Biologian perusajatus on monimuotoisuus; kaikki mahdollinen on sallittua ja olemassa olevaa – jollei nyt niin tulevaisuudessa. Maailma olisi tosi harmaa jos täällä olisi vain mattimeikällisiä tai maijaheikäläisiä. Monimuotoisuus koskee myös hoitoja, hoitajia ja lääkäreitä.  Kuitenkin sairaalalaitosta ajatellaan usein harmaana tasalaatuisena massana, jossa hoidon taso, laatu ja määrä on vakio. Muuttumaton ja aina huipputasoa?

Miten siis ratkaisen maanviljelijän ikuisuuskysymyksen: erottaa jyvät akanoista?

Nykyajan siivilä on internet, jonka siilausteho tosin riippuu siilaajan taidoista, viitseliäisyydestä, asennetuista suodattimista ja miljoonasta muusta seikasta. Mainosmiesten slogaanit näyttäytyvät tieteellisinä tosiasioina ja tiede vesitetään valeuutisiksi. Nykyaikaa on osuvasti verrattu pimeään keskiaikaan, jolloin tiedon puutteessa poltettiin noitia.  Nykyisyyden  ongelma on liika informaatio, joka on koko ajan läsnä. Tiedon laatua ei haluta tarkistaa tai varmistaa. Informaatioähkyssä pyörivät ihmiset käyttävät somea kuten inkvisiittorit roviota epämiellyttävän tai tuntemattoman poistamiseen.

Miten siis löytää luotettavaa tietoa? Naapurin Elli yleensä tietää ja kun tuntee Ellin vuosien takaa niin tietää miten Ellin tietoon tulee suhtautua. Naapurin rouvan neuvot, erikoislääkärijohtoisen klinikan pitkä kokemus ja hyvä maine auttavat klinikan valinnassa. Konsultaatiossa viimeistään paljastuu oletko valinnut jyvän vai akanan. Ja akanat kannattaa jättää noukkimatta.

Asko Salmi

Kirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri